Sider

søndag 16. desember 2012

Så er vi kommet til tredje søndag i advent


og jeg synger det tredje verset av den vakreste adventssangen……..

Tenn lys!
Tre lys skal flamme for alle som må sloss.
For rettferd og for frihet. De trenger hjelp av oss.
Må ingen miste motet før alle folk er ett.
Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett.















Tenk at det virkelig fortsatt er sånn………. at noen må kjempe for rettferd og frihet. I 2012! Absurd! Dette som er menneskets føderett, noe som burde være en selvfølgelighet for alle og en hver. Det må vel sies å være et paradoks, at med menneskets intelligens…………. alt hva vi mennesker klarer å utvikle av teknologi, også klarer vi altså ikke å leve i harmoni.

«Skulle ønske at alle mennesker hadde vært snillere» er en replikk fra filmen Anderledesungen…………..

Ser vi enkelt på det, er det vel det som skal til. Om alle var litt mer tolerante og imøtekommende. Godhet kan seire om hver enkelt av oss for hver lille ting vi gjør tenker over motivasjonen for handlingene vi utfører. Og da tenker jeg ikke bare på store handlinger, selv i de dagligdagse små handlinger som vi utfører hele tiden er det viktig å ha fokus på den bakenforliggende motivasjonen. Når jeg går ut og måker snø for eksempel, hiver jeg da snøen over til naboen for da er den blitt hans problem og ikke mitt? Eller tenker jeg det er best å legge snøen slik at ikke det blir dobbelt arbeid for noen. Når jeg parkerer, tenker jeg da på at jeg får sette bilen slik at andre også for plass eller kommer frem, eller er jeg den som parkerer på tvers og tenker jeg var her først! Det handler til syvende og sist om holdninger. For skaper man grunnlaget for holdninger om å sette fellesskapet fremfor egoet. Å leve ut fra hjertet, med fokus på hva gavner felleskapet i stede for å leve i egoet med mottoet hva gavner jeget. Ja da er vi på god vei…..

Vitenskapen fordrer ikke fred i verden, det er det den uselviske kjærligheten som gjør. Gå ut og skap fred med hjertet………….


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar