Sider

onsdag 28. november 2012

En del av et fellesskap

Da jeg skrev manuset til Anderledesungen var det med basis i HC Andersens «Den stygge andungen». I tillegg er den også på mange områder en meget personlig historie fra min egen annerledesunges liv.

Min gullgutt har på flere arenaer i livet opplevd dette med å sitte på siden og betrakte de andre. Akkurat som rollen han spiller i Anderledsungen. Han har stadig fått føle dette på kroppen at de andre snur ryggen til når det er mer interessante lekekamerater tilgjengelig, og at han med sine begrensinger ikke klarer å lese nyansene i de andres oppførsel mot ham. Noe som igjen har vært årsaken til masse frustrasjon og sinne som han ikke har klart å sette ord på.

Jeg skal innrømme at det var hardt å stå på sidelinjen å se han spille Anderledesungen, og se ham gå gjennom dette følelsesspekteret som han har gjort så mye også i det daglige liv. Spesielt i scenen, nede ved dammen, når han leker i utkanten av de andre og følger med dem med hodet på skakke og et undrende blikk. Det verket i mammahjertet og jeg felte en del tårer der og da! Jeg så hvordan han kjente seg igjen i denne situasjonen. Hvor mange ganger har han ikke sittet akkurat slik, i barnehagen, på skolen, i gata hjemme…… ja det er ikke få.

Fra å gå i vanlig skole, der han opplevde å bli en isolert gutt. Hvor de gangene han fikk oppmerksomhet fra klasskamerater var når han tok på seg klovnerollen eller der hvor han gjennom sine begresninger ble en maskot som frembrakte omsorgsfølelsen hos dem. Fikk han endelig oppleve blomstring gjennom et skolebytte, hvor han kom inn på en forsterket avdeling med likesinnede barn. På samme måte som Anderledesungen opplever i avslutningsscenen. Han har funnet en plass der han hører hjemme. Der han kan føle seg som en del av et felleskap, få venner, oppleve mestring og være godtatt og likt for den han er.

Det varmer et mammahjerte det!
mkh
Ellen ☺ღ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar